Cik ir pulkstenis?

Ikšķiles Brīvās skolas 2. saimes matemātikas programmā ir laika mēru mācība, jeb  pulksteņmācība, proti, skolēni iemācās to, ka pulkstenis rāda stundas un minūtes.

Apgūstot pulksteni, bērniem rodas izpratne par dienas ritmu un secību. Speciālisti apgalvo, ka optimālais vecums pulksteņa apgūšanai ir no četru līdz septiņu gadu vecumam, tāpēc nevajag īpaši satraukties, ka, uzsākot otro klasi, bērns vēl līdz galam nezina laika mērus – minūtes.

Lieliski palīgi pulksteņmācībā ir arī grāmatas, kuru klāsts grāmatnīcās ir gana plašs. Labākas noteikti būs tās, kurās ir ciparnīca ar grozāmiem rādītājiem, jo bērns, praktiski darbojoties, vairāk iesaistīsies pulksteņa apguves procesā. Tomēr daudz interesantāk pulksteni būs iepazīt, to pagatavojot pašiem un darbojoties kopā, tāpēc  skolēni kopā ar audzinātāju Ilzi Sēkliņu gatavoja katrs savu pulksteni ar stundu un minūšu rādītājiem un trenējās nosaukt pareizu laiku.

Te būs arī daži ieteikumi, kādus pulksteņus pagatavot, lai bērnam ir vienkāršāk to apgūt.

  • Lai iepazītu minūtes, piemērotāks būs pulkstenis, kam starp cipariem ir mazās iedaļas, jo tās viegli var izskaitīt. Stundas bērnam saprast ir vienkāršāk nekā minūtes. Lai tas vieglāk izdotos, var izveidot pulksteņa puķi – apkārt pulkstenim pielīmējam papīra ziedlapiņas, kurās ir atzīmētas minūtes. Piemēram, pretī ciparam viens pielīmē ziedlapiņu ar piecām minūtēm, pretī ciparam divi – ziedlapiņu ar 10 minūtēm, pretī ciparam trīs – ar 15 minūtēm. Ar šādu pulksteni mācīšanās būs ilgāka, bet, iespējams, bērnam vieglāk uztverama.
  • Varam izveidot mazliet citādu pulksteni – tam būs nepieciešami divi apļi (viens lielāks, otrs mazāks). Mazākajā aplī sarakstām stundas, lielākajā – minūtes. Mazo apli uzlīmē uz lielā un piestiprina lielo un mazo rādītāju (tā, lai tos var pakustināt). Pulkstenis ir gatavs!
  • Izveidojam pulksteni, kurā ir atzīmētas dienas svarīgākās nodarbes – celšanās, ēdienreizes, došanās uz skolu, laiks ar vecākiem, spēlēšanās, došanās gulēt. Šo darbiņu var darīt kopā ar bērnu  un izpausties radoši – uz lapas uzzīmējam pulksteni, pie iedaļām pievienojam attēlus ar dienas darbībām. Bildes var piestiprināt arī pie īstā pulksteņa.

Rakstā izmantota informācija no www.mansmazais.lv

#BrīvāSkola #LaimīgiBērniMācāsLabāk