Mācību gada vidus ir labākais laiks, lai nedaudz atvilktu elpu no ikdienas rutīnas un smeltos iedvesmu turpmākajam darbam, tamdēļ Ikšķiles Brīvās skolas skolotāji un Islandes Grandaskóli kolēģi februārī nedēļu ciemojās vairākās skolās Igaunijā.
Pieredzi ārpus Latvijas Ikšķiles Brīvās skolas skolotāji gūst vairākas reizes gadā, jo katrā skolā iespējams ieraudzīt ko noderīgu ikdienai turpmāk. No Tallinas Gaia Kool tika atvesta ideja, kā vērtēšanu veidot skolotājiem, bērniem, vecākiem saprotamu. Viss ģeniālais ir tik vienkāršs! Igaunijas valsts skolās joprojām spēkā ir piecu ballu vērtēšanas sistēma. Gaia Kool vērtēšanas koka (attēlā) vizualizācijā redzami četri līmeņi – zemes, ūdens, uguns un gaiss. Zemes līmenis ir pamats, kurā atrodas visi bērni, apgūstot to, ko stāsta, dara skolotājs. Nākamais līmenis ir ūdens, kur jāpievieno kaut kas vairāk no sevis, lai koks sāktu augt. Vēl augstāk var tikt, kad sāk uzdoto pētīt papildu pēc savas iniciatīvas un meklēt citos materiālos. Augstāko līmeni sasniedz, kad var mācīt kādu citu, sagatavojot papildu informāciju un nododot to pārējiem skolas bērniem. Ļoti vienkārši un reizē arī tik taustāmi un saprotami! Pārvēršot atzīmēs, zeme ir 3 un skolotāja līmenis ir 5, tātad zemes pamatu apgūst visi, jo bez tā nekur tālāk netiek.
Lilleoru ciematā, kur atrodas alternatīvā skola, eko ciemats, jogas centrs, skolotājus iedvesmoja ļoti aktīva sabiedriskā darbība un vēriens, ar kādu tiek organizēti dažādi attīstības projekti. Savukārt, mierpilnas piepilsētas ritmu pedagogi izbaudīja netālu no Tallinas esošajā Saku, kur jau pieminētās Gaia Kool skolēni pāris reižu nedēļā dodas uz āra nodarbībām, kuras notiek skolotāja privātajā īpašumā. Igauņu bērni, tāpat kā Ikšķiles Brīvas skolas audzēkņi, ar prieku strādā dārza darbus, apgūst matemātiku, praktiski darbojoties ārā, rūpējas par mājputniem un pavada aktīvu dienu brīvā dabā.
Pieredzes brauciens uz Igauniju un Islandi notiek, pateicoties NordPlus Junior mobilitātes projektam “Green Curriculum”. Projekta mērķis ir skolotājiem dot iespēju iepazīties ar darbu citās skolās, kopīgi strādāt pie labāku mācību metožu izveides un vēlmes savā izglītības programmā iekļaut lielāku izpratni par vidi.
Projektam atlicis vēl trešais, noslēguma, posms, kas sola neaizmirstamiem piedzīvojumiem un jaunām idejām piepildītu aprīļa nedēļu Islandē. Pirmās saimes skolotāja Liena, novērtējot iespēju ciemoties Igaunijā un gaidot pieredzes nedēļu Islandē, turpina pilnveidot mācīšanas procesu: “Redzēto un dzirdēto izvērtēju un pārdomāju, sev izceļot metodes un idejas, kas iedvesmo. Un tas ir vērtīgi. Arī es pēc Igaunijas brauciena atgriezos savā ikdienas darbā un pienākumos, paņemot pāris ideju, kuras vēlos izmantot un realizēt savā darbā. Man tie ir pārgājieni, kuri norūda, padarot bērnus izturīgus un mērķtiecīgus. Vēl iedvesmojos, redzot to, kā var bērniem saistošā formātā dot iespēju iepazīt pilsētvidi un parkus. Es apbrīnoju satiktos kolēģus Igaunijā, jo pedagoga darbs ir misija, kuru veic cilvēki, kas mīl bērnus un savu darbu.”